پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی ترکیبی از پروتئن های مشتق شده از آب پنیر است. این آب پنیر در زمان تولید پنیر از شیر تهیه می شود.

شیر حاوی دو نوع پروتئین اصلی است: کازئین ۸۰٪و پروتئین وی ۲۰٪

پروتئین وی از بخش محلول در آب شیر به دست می آید. به این صورت که در زمان تولید پنیر، بخش چرب شیر انعقاد می‌یابد و در ته ظرف جمع می شود و بخش حاوی آب آن که همان آب پنیر است بر روی آن تجمع می‌یابد.

اگر می خواهید بیشتر با آب پنیر آشنا شوید می توانید یک پنیر یا ماست تولید شده در کارخانه را باز کنید. آب جمع شده بر روی آن همان آب پنیر است.

پس از جدا کردن آب پنیر در کارخانه ها، بر روی آن فرایندهای مختلفی انجام می شود تا به آنچه که بیشتر مردم از پروتئین وی دیده اند تبدیل شود. همان پودری که به عنوان مکمل خریداری می کنید.

به دلیل آنکه این نوع پروتئین طعم خوبی ندارد به آن طعم دهنده هایی مانند شکلات، توت فرنگی، وانیل و… اضافه می کنند.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده پروتئین وی را پیش از خرید مطالعه کنید. زیرا برخی شرکت های تولید کننده از مواد افزودنی ناسالم مانند شکر تصفیه شده استفاده می کنند.

به طور معمول مصرف پروتئین وی برای همه مناسب است، مگر افرادی که دارای بیماری های خاصی هستند، که باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنند.

انوع پروتئین وی:

ایزوله : حاوی ۹۰ درصد یا بیشتر پروتئین و مقدار کمی لاکتوز و چربی می باشد. همچنین دارای خواص تغذیه ای فراوان است.

کنسانتره: حاوی حدود زیادی پروتئین، برخی از انواع لاکتوز (قند شیر) و چربی است و بهترین عطر و طعم را دارد.

هیدرولیز شده : معمولاً در مصارف کلینیکی استفاده می شوند، زیرا تا حدی خرد شده اند و هضم آنها آسان تر است, این نوع مکمل دچار تغییراتی شده است تا هضم آن آسان تر باشد و به سرعت جذب بدن می شود. این نوع پروتئین باعث افزایش ۲۸ تا ۴۸ درصدی انسولین نسبت به نوع ایزوله می شود.

به طور معمول نوع کنسانتره از بقیه محبوب تر بوده و توصیه می شود. اگر با مصرف پروتئین کنسانتره به هر دلیلی مشکل دارید و می خواهید بیشتر پروتئین دریافت کنید و کربوهیدرات و چربی کمی جذب نمایید، از ایزوله یا هیدولیز شده استفاده کنید.

پروتئین وی برای کاهش وزن بسیار عالی عمل می کند. دلیلش هم آن است که باعث احساس سیری می شود و اشتهای شما کاهش می‌یابد.

در واقع این پروتئین مواد لازم برای ارتقای سلامت و افزایش توده عضلانی را تامین می کند و از طرفی باعث چربی سوزی و کاهش آن ها می شود.

اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستید اما در عین حال نمی خواهید عضلاتتان را از دست بدهید، این مکمل گزینه بسیار مناسبی است.

پروتئین وی علاوه بر اینکه یک منبع عالی برای تامین پروتئین سالم می باشد، فواید دیگری هم برای سلامتی شما دارد.

برخی از مواد ضروری که برای سلامتی شما اهمیت دارند و در این مکمل یافت می شوند عبارتند از: لاکتوفرین، آلفالاکتالبومین ، بتا لاکتوگلوبین و پادتن ها.

همچنین باعث کاهش فشار خون، کاهش استرس و افسردگی و قند خون می شود. جالب است بدانید که از بدن شما در برابر سرطان محافظت می کند و علائم هپاتیت را کاهش می دهد.

تاثیر مکمل وی بر حجم و قدرت عضلات:

بیشترین تاثیر این پروتئین بر روی توده عضلات و قدرت آن ها می باشد. این نوع پروئین در میان ورزشکاران، بدنسازان، مدل های ورزشی و افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در باشگاه هستند بسیار محبوب می باشد.

تاثیراتی که باعث افزایش حجم و قدرت عضلانی میشود:

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، مصرف این مکمل پروتئینی قبل از تمرین، حین تمرین و پس از تمرین باعث افزایش توده عضلانی می شود. هرچند سنتز پروتئین معمولا پس از انجام تمرین به حداکثر خود می رسد.

البته ناگفته نماند که طبق مطالعات اخیر، برای رشد عضلات باید میزان پروتئین خود را افزایش دهید، اینکه قبل و بعد از تمرین یا در حین تمرین آن را مصرف کنید، چندان اهمیتی ندارد. همچنین طبق تحقیقی دیگر، پروتئین وی از پروتئین سویا در این زمینه بهتر عمل می کند.

 این پروتئین باعث افزایش هورمون های آنابولیک شده و رشد عضلات را تسهیل می کند.

این مکمل سرشار از آمینو اسید لوسین است که تاثیر آن بر تحریک پروتئین های ساختاری عضلات به اثبات رسیده است.

 این مکمل میزان پروتئین و آمینو اسیدهای بدن را افزایش می دهد. این مواد بلوک های ساختمانی عضلات را تشکیل می دهند و باعث بهبود عملکرد آن ها می شوند. در نتیجه باعث افزایش حجم و قدرت آن ها خواهند شد.

مکمل وی بعد از تمرین به سرعت هضم می شود و لوسین زیادی را در خون آزاد می کند که همین موضوع سبب موثر بودن آن می شود. محققان ثابت کرده اند که هر چقدر پروتئین زودتر جذب شود و لوسین بالاتری هم داشته باشد رشد عضلانی بیشتری هم خواهید داشت, به همین دلیل مکمل وی بهترین مکمل بعد از جلسه تمرینی است.

برای مصرف پروتئین وی شما مجبور نیستید که حتما آن را به صورت خالص و خام مصرف کنید در حقیقت با کمی تلاش و کمی خلاقیت شما میتوانید انواع مختلفی از نوشیدنی های پروتئینی و غذا های مختلف را با پروتئین وی مخلوط و مصرف نمایید.

در مورد زمان مصرف نیز نمی توان مصرف پروتئین وی را به یک زمان خاص محدود کرد.در واقع پروتئین وی فقط یک پروتئین می باشد و همانند هر ماده غذایی دیگر شما باید زمانی از پروتئین وی استفاده کنید که نیازمند یک افزایش مقدار پروتئین در وعده غذایی خود می باشید قابل ذکر است که مصرف پروتئین وی در زمان های نزدیک به برنامه تمرینی مخصوصا قبل و بعد از تمرین میتواند بسیار مفید واقع شود.

بدنسازها و ورزشکاران حرفه ای به خاطر خواص هضم سریع پروتئین وی بیشتر به این نوع پروتئین اعتماد دارند  به این دلیل است که شیک پروتئین می نوشند ولی کمتر از مرغ و ماهی استفاده می کنند, مصرف روزانه پروتئین باید فراتر از سهمیه هر روزتان باشد.

پروتئین وی بالاترین ارزش بیولوژیکی هر پروتئین را دارد. ارزش بیولوژیکی تعیین می کند چه مقدار از پروتئینی که مصرف می شود، جذب بدن می شود. اگر ارزش بیولوژی یک پروتئین ۱۰۰ باشد یعنی کل پروتئین جذب شده است.

پروتئین وی سریعترین پروتئین قابل هضم است و خیلی سریعتر از تخم مرغ، پروتئین شیر یا دیگر پروتئین ها جذب بدن می شود، بعد از تمرین، بدن از گلیکوژن محروم می شود و میزان سنتز پروتئین را کاهش می دهد و میزان تجزیه پروتئین را افزایش می دهد. مصرف منبع پروتئین وی به طور موفقیت آمیزی این روند را بر عکس می کند.

پروتئین وی، بهترین نوع پروتئین با حداقل چربی و کربوهیدرات را دارد. دیگر غذاهای پروتئینی مثل مرغ یا تخم مرغ می تواند مقدار چربی بالایی داشته باشند و منابعی مانند شیر یا ماست دارای کربوهیدرات بالایی می باشند.

با وجود اینکه مصرف پودر پروتئین به شما کمک می کند تا وزن کم کنید، چربی هایتان بسوزد و حجم عضلاتتان بیشتر شود در عین حال می تواند باعث چاقی و اضافه وزن نیز بشود. زمانیکه از نوشیدنی ها و پودر پروتئین استفاده می کنید فقط پروتئین جذب نمی کنید بلکه همزمان میزان زیادی مواد افزودنی و کالری اضافی نیز نصیب تان می شود. در اینصورت اگر حواستان به مصرف کالری ها نباشد امکان اینکه چاق شوید زیاد است.

از آنجایی که این پودرها به افزایش حجم عضلانی کمک می کند شما مجبور می شوید تا ورزش های سنگین تر انجام دهید تا بتوانید کالری بسوزانید و به جای چربی به عضله برسید.

مصرف آب کافی و تامین آب بدن برای افرادی که بدن سازی، کار یا ورزش های شدید دیگر انجام می دهند لازم و ضروری است. اگر شما عادت به مصرف این پودرها داشته باشید امکان اینکه بتوانید به میزان کافی آب بدن تان را تامین کنید سخت می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که پودرهای پروتئینی می توانند بدن را کمابیش در معرض دهیدراته شدن قرار دهند. این خطر متناسب با میزان مصرف و شدت ورزش کم یا زیاد می شود. باید بدانید که بدن برای سوخت و ساز مازاد پروتئین دریافتی، نیاز به آب بیشتری دارد و بدون آن بدن شما دچار بی آبی خواهد شد. علاوه بر این باید بدانید که کلیه ها نیز به زحمت می افتند برای اینکه مجبور می شوند برای دفع اسید موجود در مکمل ها بیشتر کار کنند. اگر از این پودرها استفاده می کنید حتما میزان مصرف آب را افزایش دهید.

مقدار مصرف پروتِین وی :

یک فرد معمولی روزانه حدود ۲-۱ گرم پروتئین برای هر یک پوند (حدود ۴۵۰ گرم) از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی ۷۰ کیلوگرم، باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم پروتئین مصرف کند. پودرهای پروتئینی که با آب یا شیر مخلوط می شوند معمولآ از انواع مناسبی هستند که کیفیت بالایی داراند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. البته لازم نیست تمام پروتین مورد نیاز خود را از طریق مکمل تهیه کنید،میتوانید بسته به نیاز خود مقداری از پروتئین وی و مابقی را از طریق تغذیه تامین کنید.

از آنجایی که نیاز های هر فرد برای دریافت پروتئین یکسان نمی باشد تعیین کردن عدد خاصی برای این موضوع درست نمی باشد.اولین کاری که شما باید انجام دهید تعیین میزان کالری و درشت مغذی های مورد نیاز روزانه شما می باشد.بعد از تعیین دقیق میزان این درشت مغذی ها شما میتوانید میزان دریافت پروتئین خود را بر اساس آن تعیین کنید.

گردآورنده: عرفان یلوه

درباره تیم آموزشی,فرهنگی و موفقیت تیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *