Spirited away

معرفی انیمیشن :

نام کارتون: شهر اشباح – | Away Spirited سال تولید: ۲۰۰۱ | محصول کشور ژاپن

ژانر: ماجراجویی، خانوادگی | مدت زمان: ۱۲۴ دقیقه | زبان: دوبله فارسی

خلاصه ی انیمیشن :

داستان فیلم در مورد دخترکی ده ساله به نام چیهیرو اوگینو است. او با والدینش آکیو و یوکو تازه به شهری جدیدی نقل

مکان کردهاند و چیهیرو از این جابجایی ناراضی است. آنها که با ماشین در حال حرکت هستند، راه خانه جدید را گم

کرده و سر از تونلی د ر جنگل در میآورند. پس از پیاده شدن و گذر از این تونل به خاطر کنجکاوی، آنها وارد مکانی

سرسبز و آرام میشوند که در اصل گرمابه و استراحتگاه خدایان و ارواح دین ژاپنی شینتواست.

پس از دیدن غذاهای آماده و خوشمزه، پدر و مادر چیهیرو سرگرم خوردن میشوند تا بعداً پول آن را بپردازند. چیهیرو به

اطراف میرود تا سرکی بکشد و با جوانی به نام هاکو روبرو میشود که به او اکیداً هشدار میدهد که تا هوا تاریک نشده

محل را ترک کند. اما دیگر دیر شده و با تاریک شدن هوا بدن چیهیرو نیز در حال محو شدن است. هاکو با قرصی

معجزهآمیز او را نجات میدهد.

چیهیرو به نزد والدین خود برمیگردد اما دیگر دیرشده و آنها تبدیل به خوک شدهاند. پس از آن او به تنهایی و با

کمکهای هاکو مجبور به کار و زندگی در این محل میشود. او تنها فردی از کارکنان گرمابه خدایان است که به دنبال

پول و مادیات نیست و همین ویژگی او باعث جلب توجه یکی از اشباح سرگردان به او میشود. این روح با او همراه

میشود و چیهیرو با پشتکار، هاکو را نیز از مرگ نجات داده و دست آخر والدینش را به شکل انسان برمیگرداند. پس از

خروج این سه از تونل، نشستن برگها بر ماشین آنها نشان از گذر زمان و درخشش تِل سری که چیهیرو از خواهر

جادوگر رئیس گرمابه هدیه گرفتهبود نشان میدهد که این تنها یک رؤیا نبوده است.

نقد وبررسی:

در حالی که هالیوود و والت دیزنی در حال ساخت پرنسس های محسور شده در قصر های بزرگی بودند که انتظار شاهزاده ای سوار

بر اسب سفید را میکشیدند، ژاپن با کارگردان افسانه ای اش هایائو میازاکی، دختران قهرمانی را خلق میکرد که برای نجات زندگی

شان دست روی دست نمیگذاشتند و با عمیق ترین مفاهیم فلسفی زندگیشان رو به رو میشدند، قهرمانان ساده یی که پرنسس هیچ

قصری نبودند .

مطمئناً برای همۀ ما اتفاق افتاده است که،برای سکونت از شهری به شهر دیگری برویم.حال فکر کنیدکه،اگر شهر مقصد ما،شهری

باشد که در آن،ارواحی ترسناک وجود داشته باشند،چه واکنشی نشان خواهیم داد.

در ابتدای انیمه چیهیرو یک دختر ده ساله است که ترس های درونی بسیاری دارد، و حتی از مجسمه ی مرموز ورودی تونل

میترسد،از صداهایی که میشوند،از دنیای جدیدی که وارد آن شده، از هر چیز غریبه یی که برای اولین بار است میبیند. اما وقتی که

داستان به جریان می افتد ماجرا کاملا تغییر میکند، چیهیرو با یک تلنگر بزرگ برای نجات پدر و مادرش، از یک شخصیت شکننده

به یک شخصیت محکم تبدیل میشود و هر روز با ترس های بزرگتری رو به رو میشود و به بهترین شکل ممکن همه را پشت سر

میگذارد .

چیهیرو تنها کسی ست که در شهر اشباح به مادیات اهمیتی نمی دهد و تنها هدفش فقط،کار کردن برای نجات پدرو مادرش است )پدر

و مادری که به شدت مادی نگر هستند و رفتاری حیوانی از خود بروز می دهند و همه چیز را فقط با پول جبران کنند و زمانی که

وارد رستوران شدند بدون اجازه با ولع تمام نشدنی شروع ب هخوردن غذا ها کردند با این دیدگاه که بعدا پول آن را پرداخت می کنند

در حقیقت در شهر اشباح هر کسی بازتاب رفتاری ست که از خود نشان میدهد و والدین او شبیه خوک شدند( ، همین باعث جلب

توجه یک روح سرگردان نسبت به چیهیرو میشود، روحی که سمبلی از خواسته های درونی ماست، خواسته هایی که موجب نابودی

ما میشوند،مثل حرص و طمع زیادی که ما را میبلعد و به نابودی می کشاند ،روح سرگردان نماد خود انسان هم هست، انسانی که

میتواند به شدت خطرناک و کشنده باشد و یا چنان دوست داشتنی باشد که می تواند به راحتی توسط جامعه پذیرفته شود.

در کل داستان انیمه،روایتی بسیار جالب و به نوعی، جدید را بیان میکند.از کلیشهها به نحوی جالب و جذاب استفاده شده است.

شیوه ی تشریح داستان انیمه، بسیار عالی و گیرا است و هیچگونه بحث درگیر کنند های ندارد.

هر چند بار که این انیمه را تماشا کنید، جذابتر و جالبتر م یشود زیرا در یک نگاه اول نمیتوان درک عمیقی از داستان انیمه، بدست آورد و باید چندین بار انیمه را به صورت عمیق و مفهومی تماشا کرد.

المانهای ماجراجویی را میتوان به وفور در انیمه مشاهده کرد و همین مورد، موجب جذابیت داستان انیمه میشود.

نمیتوان هیچ پیشبینی را برای سکانس بعدی انیمه در نظر گرفت )یعنی نمیتوان گفت که،در لحظه ی بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد( .

هر یک از شخصیتهای موجود در انیمه،جایگاهی را دارا است و هیچگاه، هیچ کاراکتری، از محدوده ی جایگاه خود خارج

نمیشود)یعنی یک نگهبان ،فقط به عنوان یک نگهبان جایگاه دارد و هیچگاه، در اموری که مربوط به وی نیست، دخالت نمیکند(.

در کل، دارای یک داستان جذاب و گیرا است و ذهن مخاطب را برای تماشای انیمه فرا میخواند. تنها مشکلاتی که در داستان

دارد،وجود تناقضاتی است که،در شیوۀ بیان داستان به کار گرفته شده است.

ژاپنی ها معتقدند که هر چیزی روح دارد، و در ابتدای فیلم این اعتقاد با ناله یی که از ساختمان بلند میشود به نمایش گذاشته شده.

فضا سازی ها و رنگ آمیزی در این انیمه به شدت زیبا وبا جزئیات کامل است، به طوری که انیمه های بسیار کمی را با چنین دقتی

در کوچکترین جزئیات را میتوان نام برد. فضای فیلم سرشار از رنگ است، به طوری که چشم بیننده را به خود خیره میکند، و حتی

به دورترین اجزای داستان هم پرداخته شده . طراحی های بی نظیر از ساختمان ها، منظره ها،مجسمه ها،همگی به صورت خارق

العاده یی خلق شده اند، و اگر این انیمه را ببینید مطمئنا آرزو میکنید که حتی برای یکبار هم که شده روزی در چنین محیطی قدم بزنید و یا حتی زندگی کنید، برای خود من منظره ی ریل قطار زیر دریا یکی از جذابترین منظره ها بود.

موسیقی هایی که در پس زمینه ی انیمه میشنوید شاهکارند، موسیقی هایی که کاملا با محیط همخوانی دارد و همه چیز را در یک نظم

بینظیر کنار هم قرار میدهد و انیمه را جذابتر میکند .

نکته ی مهم دیگر در این انیمه گرفتن اسم افراد از آنها و تبدیلشان به موجودات بی هویت توسط یوبابا جادوگر شهر اشباح است، این انیمه با تاکید بر هویت هر کس نشان می دهد که انسانِ بی هویت هیچ هدفی را در زندگی دنبال نمیکند و هرگز نمیتواند به سرزمینی از آن خودش است بازگردد.

در انیمه های هیائو میازاکی محیط زیست اهمیت بسیاری دارد و تصویری که محیط زیست توسط انسان و دنیای صنعتی رو به نابودی است همیشه تصویری دلخراش و کثیف است، در این فیلم رودخانه ای که بواسطه ی فضولات صنعتی و ساخته ی دست بشر مریض شده و به لجن بزرگی تبدیل شده که بوی بدی دارد و به هر جایی که وارد شود همه جا را کثیف میکند، رودخانه یی که نماد کل زمین است و توسط چیهیرو نجات داده میشود به طوری که خود چیهیرو تا حد غرق شدن در این لجن پیش میرود اما پس از آن گنداب وموادی که از رودخانه خارج میشود و بعد به آبی زلال و شفاف تبدیل میشود…

توجه به سودمند بودن افراد در شهر اشباح بسیار مهم است، و اگر کسی در شهر اشباح سودمند نباشد و کار نکند و حتی باعث تولید

چیزی نشود بی ارزش تلقی میشود و باید به چیزی تبدیل شود که بتوان از آن سود جست، که یا باید خوک شوند و یا زغال سنگ….

درباره ی کارگردان :

هایائو میازاکی کارگردان معروف ژاپنی آثار پویانمایی است. وی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامهنویس و

تهی هکننده فیلمهای پویانمایی است. او در پروسهای که بیش از پنجاه سال به طول انجامید، تحسین بینالمللی را به عنوان آفرینندهٔ فیلمهای انیمیشن بدست آورد و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیوی پویانمایی جیبلی را بنا نهاد. موفقیتهای میازاکی در حد انیماتور والت دیزنی نیک پارک و کارگردان آمریکایی، استیون اسپیلبرگ یا اورسن ولز است. او در بونکیو واقع در توکیو متولد شد. میازاکی-In انیمیشن حرفهای خود را در سال ۱۹۶۱ زمانی که بهتوئی انیمیشن پیوست آغاز کرد. در آنجا، میازاکی به عنوان هنرمند طراح برای انیمیشن سفرهای گالیور فراتر از ماه کار میکرد و در این فیلم ایده های خود را در فیلم گنجاند و بدین صورت پایان etween B فیلم را رقم زد. او در آن دهه به کار در نقشهای مختلف در صنعت انیمیشن ادامه داد تا زمانی که قدرت کارگردانی اولین فیلم برجسته قصر کاگلیوسترو که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد را پیدا کرد. پس از موفقیت فیلم بعدی او با عنوان ناوسیکا از دره باد به III: خود لوپین همراه ایسائو تاکاهاتا استودیو جیبلی بنا نهاد. از آن به بعد )تا زمان بازنشستگی موقت خود در سال ۱۹۹۷ پس از شاهزاده مونونوکه ( او تولید بسیاری از فیلمهای برجسته را بر عهده گرفت . بسیاری او را با نام والت دیزنی ژاپنی یاد  میکنند.

 نویسنده و گردآورنده : زهرا پورکمر

درباره تیم آموزشی,فرهنگی و موفقیت تیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *