مهارت ارتباط موثر

همه ی ما بیشترین ساعات زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می کنیم.

می توان گفت درصد بالایی از موفقیت ها و شکست ها به چگونگی روابط با دیگران وابسته است ، از این رو داشتن «مهارت ارتباط موثر» امری ضروری است.

تعریف ارتباط:

 ارتباط جریان دو طرفه ای است که طی آن دو یا چند نفر ، افکار ، نظریات و احساسات و… خود را باهم به اشتراک می‌گذارند .

ارتباط موثر: 

فرآیندی که به وسیله آن بتوان اعتقادات ، نیازها ، خواسته ها، احساسات و … خود را از طریق پیام های کلامی و غیرکلامی با دیگران در میان گذاشت و همچنین نیازها ، اعتقادات ، خواسته ها و … دیگران را گوش کرد ، طوری که به رضایت درونی رسید.

انواع ارتباطات:

۱_ارتباط کلامی :

مجموعه روابطی که از طریق صحبت کردن حاصل می شود را ارتباط کلامی می گویند.

کلمات در پیامی که به دیگران منتقل می کنند ، تاثیر بسیار زیادی دارند.

بیان الفاظ دلپذیر باعث می‌شود شخص مقابل به خوبی و با دقت به حرف هایمان گوش دهد.

در ارتباط کلامی چگونگی صحبت کردن از جمله سرعت کلام ، تن و آهنگ صدا و صریح و دقیق بودن کلمات و … مطرح است.

۲_ارتباط غیرکلامی:

شامل تمام حالت های ارتباطی می شود که به یک زبان رسمی وابسته نیست، به عبارتی به سایر فعالیت های غیرکلامی گفته می شود که کارکرد ارتباطی دارند، مثل حالت چهره (چشم و ابرو و…) ، ژست ها، حرکات بدن و…که به آن زبان بدن هم می گویند.

 شیوه های افزایش ارتباط موثر با دیگران:

۱_صریح و صادق بودن:

در روابط و بیان احساسات خود با دیگران صریح باشیم، یعنی احساس خود را بدون واسطه و مستقیم و در یک یا دو جمله ساده و قابل فهم بیان کنیم. اگر با صراحت نباشد ممکن است طرف مقابل را به اشتباه بیاندازد و از مفهوم دور کند.

۲_از دلیل خود برای ابراز احساساتمان آگاه باشیم . هدف ما در این موقعیت چیست؟

۳_با احساس خود روراست باشیم سعی کنیم مشکلات و احساساتی که داریم با طرف مقابلمان در میان بگذاریم. در بیان و توصیف احساسمان از ضمیر «من» استفاده کنیم ، مثلا به جای گفتن “تو باعث ناراحتی من هستی” بگوییم : من ناراحتم.

۴_برای برقراری ارتباط موثر به صحبت های طرف مقابل همدلانه گوش دهیم، به چهره ی او نگاه کنیم و با حرکات صورت به او نشان دهیم که به حرف هایش توجه می کنیم و اگر موضوعی را متوجه نشدیم از او سوال بپرسیم .

این نوع گوش دادن علاوه بر مهارت یک نوع هنر است.

۵_هنگام صحبت کردن با طرف مقابل از تماس چشمی مناسب استفاده کنیم زیرا باعث ارتباط بهتر میشود، اما نه به این صورت که خیره شویم زیرا در این صورت بازخورد منفی خواهد داشت.

همچنین به تلفن همراه یا زمین و… نگاه کردن نشانه ی بی توجهی و بی احترامی به فرد است و بازخورد منفی دارد.

۶_احساس طرف مقابلمان را محترم بشماریم و به عقایدش احترام بگذاریم حتی اگر با آنها مخالف بودیم، زیرا عقاید هر فرد برایش از اهمیت بالایی برخوردار است.

کوچک کردن یکدیگر به خصوص در حضور دیگران، اثر تخریبی دارد. اما با احترام صحبت کردن و گوش دادن به صحبت های فرد مقابل ، باعث صفا ، صمیمیت، صداقت و حس اعتماد می شود.

۷_موقعیت شناس باشیم و بدانیم چه موقع می توانیم شوخی کنیم و چه موقع باید جدی باشیم.

۸_از مسخره کردن، سرزنش، تحقیر و توهین کردن به دیگران خودداری کنیم ، زیرا با این روش ها نمی توان به مقاصد خود برسیم.

۹_ وضعیت ، ژست و حالات خود را با آنچه که می گوییم هماهنگ کنیم ، مثلا اگر خوشحال بودن خود را با اخم بیان کنیم ، مسلما طرف مقابل آن را باور نمی کند.

۱۰_بدانیم که در یک ارتباط ناموفق دو طرف ارتباط مقصرند ، بنابراین از بی تقصیر نشان دادن خود و مقصر دانستن دیگران خودداری کنیم.

اگر اشتباه کردیم بپذیریم و عذرخواهی کنیم.

١١_ همیشه جانب طرف مقابل را داشته باشید

اکثر افرادی که در روابطِ خود بسیار ضعیف هستند ، همیشه به فکر خودشان هستند و برایشان مهم نیست که دیگران چه چیزهایی را نیاز دارند و چه فکرهایی دارند و چه اهدافی را دنبال می کنند. خودخواهی و خودشیفتگی بیش از اندازه این افراد باعث می‌شود این افراد فقط به فکر منافع و مقاصد خودشان باشند. اما اگر شما بخواهید یک رابطه موثر را ایجاد کنید ، باید بر این موضوع احاطه داشته باشید که دیگران نیز در این رابطه مهم هستند و رابطه یعنی یک موضوع دو طرفه. اگر شما فقط به فکر خودتان باشید،کسی تمایل نخواهد داشت تا با شما رابطه برقرار کند و یا اگر رابطه برقرار میکنند دوست ندارد آن را پایدار کند. 

١٢_از جر و بحث بیهوده خودداری کنیم.

 ١٣_ برای بهتر کردن یک رابطه ناموفق بجای تلاش برای تغییر دادن دیگران ، گفتار _ رفتار و حرکات خود را تغییر دهیم.

١۴_همواره بکوشیم تا خود را به جای دیگران بگذاریم و مسائل را از دید آنها نگاه کنیم.

١۵_دو عامل اساسی ارتباط ، درک شدن و درک کردن است . طرف مقابلتان را درک کنید تا درک شوید.

👤برایان تریسی:

خوب صحبت کردن میتواند احترام دیگران را نسبت به شما برانگیزد و شما را در نظر آنها فردی ارزشمند و دارای توانایی برقراری ارتباط اجتماعی خوب جلوه دهد.

+ باورهای ارتباطی :

 در این رابطه توماس هریس در کتاب *وضعیت آخر* چهار وضعیت را در ارتباط با دیگران به صورت زیر مطرح کرده است:

وضعیت اول: 

من خوب هستم ، تو خوب نیستی. 

این باور مانع ارتباط موثر می شود زیرا فرد دچار غرور و خود بزرگ بینی می شود. 

وضعیت دوم:

من خوب نیستم، تو خوب هستی. 

این باور هم مانع  برقراری ارتباط مؤثر می شود زیرا فرد دچار احساس حقارت و کوچکی  می شود. 

وضعیت سوم:

من خوب نیستم تو هم خوب نیستی. 

این وضعیت هم مانند دو وضعیت قبل مانع برقراری ارتباط مؤثر می شود زیرا باعث خشم، مقابله باهم، تلافی کردن و دعوا می شود. 

وضعیت چهارم:

من خوبم و تو هم خوبی. 

این باور باعث مثبت نگری می شود و می تواند در یک جو تفاهم آمیز باعث برقراری ارتباط موثر و سازنده شود. 

 _ یادتان باشد  توانایی برقراری ارتباط موثر، نظر دیگران را نسبت به شما جلب می کند و همین عاملی برای باز شدن درهای بسیار به روی شما خواهد شد.   

خوب صحبت کردن دیگران را متقاعد میسازد که شما انسانی با توانایی های بالقوه و باهوش هستید و بیش از افراد دیگر توانایی انجام بسیاری از کارها را دارید.

به یاد داشته باشید یکی از لذت های زندگی داشتن ارتباط سالم با دیگران است.

         ارتباط هایتان پایدار

گردآورنده و مدرس الهام خزایی از شرکت آموزشی تیک

درباره تیم آموزشی,فرهنگی و موفقیت تیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *