ایجاد نشاط در جامعه

با استفاده از ابزارهای مختلف به ویژه ارتقاء کیفیت مبلمان شهری ، احداث پارک های تخصصی به ویژه پارک بانوان و احداث واحدهای ورزشی می تواند عاملی برای ایجاد روحیه نشاط و شادابی باشد به ویژه در بین جوانان .

شادی و غم در زندگی سالم لازم هستند به طوری که می توان گفت : دو روی یک سکه تصویر شده اند. ( برای ایجاد تعادل در زندگی هر دو در مسیر هم قرار می گیرند ).

شادی نوعی هیجان است که در اثر محرک های درونی و بیرونی به انبساط عضلانی ،  روحی و روانی سوق داده می شود .  به طوری که فرد احساس تداوم در این روند را خواهان است .

( در صورتی که در اندوه تمایل انسان به عدم تداوم آن می باشد ).

 شادی و نشاط  نیز تحت تاثیر اوضاع و شرایط ِ جغرافیایی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و … برون فردی می باشند .

نشاط یک مهارت اجتماعی بوده و بیشتر یادگرفتنی است .

جامعه ما ، ایران ، به لحاظ مواجه شدن با تحولات ساختاری مثل افزایش سالانه جمعیت ، مسائل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی و همچنین گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن  و در آستانه ورود به عرصه دنیای تکنولوژی ، شاهد بروز پدیده های مختلف در حوزه امنیت و آسیب های اجتماعی است که در حال حاضر نیاز به نشاط و شادی بیشتر از گذشته احساس می شود .

طبق یک مجموعه آماری بین المللی که توسط سازمان ملی ارزش ها در بین ۹۵ کشور جهان از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ انجام شده ، ایران از نظر شادی و نشاط  در رتبه ۵۱ قرار دارد .  این با وجودی است که  جمعیت جوانان ایران قشر زیادی را دارد و  باید رتبه ای بالاتر از ۵۱ را داشته باشد .  چرا که قشر جوان آینده ساز مملکت می باشد.

دانشگاه کلمبیا هر ساله میزان شادی مردم کشورهای مختلف را اندازه گیری می کند . ایران در سال  2013  (1392 خورشیدی)  در بین ۱۵۶ کشور جهان ، رتبه ۱۱۵ را دارد که با توجه به سال ۲۰۰۵ روند کاهش در شادی را داشته است.

متاسفانه هر وقت صحبت از شادی و نشاط در جامعه به میان می آید تعاریف اشتباهی همچون رقص و پایکوبی برای نشاط در جامعه ارائه می کنند‼

نه غم و گریه و زاری که افسردگی را به همراه دارد .

در یک جامعه تنها با رشد اقتصادی نمی توان قضاوت کرد که جامعه با نشاطی است بلکه احساس خشنودی ، امنیت ، رضایت اجتماعی ،  نشاط نیز بسیار مهم است . آموزش و بهداشت ، احترام به حقوق دیگر انسانها ،  برخورداری از نیازهای اساسی از ملزومات آن به شمار می رود . در آموزش بهزیستی و شادمانی فردی و شادمانی مردم باید کوشا بود . بین شادی و زندگی رابطه مستقیمی هست ، یعنی کسی که در ظاهر و باطن شاد است ، امیدواری ، پویایی و تفکر منطقی نیز بر وجودش حکمفرماست .

جامعه با نشاط و فرهمند جامعه ای است که استعدادهای افراد آن شکوفا شده و وفا و امنیت را برای آحاد آن جامعه به ارمغان می آورد . در مقابل جامعه افسرده و غمگین هر روز بر مشکلاتش افزوده می گردد .

یکی از دلایل عمده از دست رفتن زمان و مدیریت آن و هدر رفتن وقت ، بی نشاطی است.

بنابراین نشاط اجتماعی سرآغاز توسعه هر جامعه محسوب می شود . با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی در ابعاد خانواده ها ، باورها و ارزش ها ، شکاف نسلی و حاکمیت ماشین بر زندگی انسان ها ، ضروری است که مدیران جامعه به ترمیم سرمایه فرهنگی و اجتماعی اقدام کنند .

موتور محرکه : نشاط اجتماعی است که از انحرافات اجتماعی می کاهد . امنیت اجتماعی را گسترش می دهد ، تولید همراه با خلاقیت و نوآوری را رایج می دهد و همبستگی اجتماعی را زیاد می کند .

اهمیت نشاط و شادابی:

_ «جان راسکین» متفکری اجتماعی است که در این رابطه  بر این نکته تاکید می کند که « ثروتمندترین کشور آن کشوری است که بیشترین افراد شاداب و شرافتمند را زیر بال خود داشته باشد » .

_ ارسطو می گوید : شادابی بهترین چیزها است و آن اندازه دارای اهمیت است که سایر چیزها برای رسیدن به آن است .

همچنین استاد مطهری در این باره می گوید :  نیاز به شادی و نشاط همانند نیاز به غذا است .

شادی و نشاط چیست؟

واژه نشاط در لغت فارسی به معنی سرزندگی یا زنده دلی ، خوش دلی ، سبکی ، چالاکی یافتن برای اجرای امور ، خوشی ، شادمانی ، خرمی ، سرور ، خرسندی و حالت مثبتی که در انسان به وجود می آید و در مقابل غم و اندوه قرار دارد .

_ در روان شناسی شادی و نشاط در حوزه انگیزش و هیجان بررسی می شود .

و در طبقات مختلف اجتماعی ، اوقات فراغت ملتی  هر قدر شادتر باشند ، احساس رفاه بیشتری خواهند کرد .

در برخی موارد سوالاتی پیش می آید که آیا افرادی که ثروتمند هستند افراد شادتری اند ؟

باید گفت که شادی یک نوع احساس رضایتمندی است که موجب سلامتی جسم و روح انسان می شود .

شادی یک هیجان انبساطی زودگذر است اما نشاط یک احساس شادمانی درونی است که پایدار و مقاوم است .

شادی با خنده و حرکت همراه است اما نشاط احساسی است که موجب لذت فرد می شود .

و اما تفاوت شادی و نشاط :

شادی می تواند شادی منفی یا کاذب هم باشد ( مسخره کردن ، مواد مخدر ، داروهای روانگردان و … ) اما نشاط در انسان همیشه مثبت است (حس آرامش در کنار ساحل ، جنگل ، کوه و …) .

همان طور که می دانیم برای ایجاد نشاط در جامعه ، در ابتدا باید خود را به فردی با نشاط تبدیل کنیم و هر روز به دنبال راه حل و کارهایی جدیدی که رابطه ی مستقیمی با ایجاد و افزایش شادی و نشاط  دارند،  باشیم  و نه تنها آن را در زندگی خود بکار ببریم ، بلکه آن را نیز به نزدیکان و آشنایان انتقال دهیم .

ایجاد نشاط در جامعه فواید بسیاری دارد که یکی از آنها طبق گفته «جان راسکین» متفکر اجتماعی که در این باره می گوید « ثروتمندترین کشور آن کشوری است که بیشترین افراد شاداب و شرافتمند را زیر بال خود داشته باشد » است. پس حتی لازمه ی داشتن کشور و جامعه ای ثروتمند ، داشتن جامعه ای با نشاط است و  نیاز به شادی و نشاط  برای هر فرد و جامعه همانند نیاز به غذا است.

در زیر ده تمرین برای افزایش  و ایجاد شادی و نشاط در فرد ذکر شده است :

  • تمرین اول :  نامه ای از آینده : نامه ای از *آینده خودتان* به *حال خودتان* بنویسید . در این نامه توضیح دهید که زندگیتان چقدر مثبت است و به چه اهداف خوبی رسیده اید و اینکه از نقاط قوت شخصیت تان چگونه برای رسیدن به این مرحله استفاده کرده اید .
  • تمرین دوم : مشخصه های خوب مربوط به کار : پنج مورد از بهترین ویژگی های شغلیتان را شناسایی و بررسی کنید . بنویسید که چگونه می توانید از هر کدامشان در یک روز عادی کاری استفاده کنید . محکم و دقیق باشید .
  • تمرین سوم : همواره به یاد داشته باشید به ازای هر دری که بسته می شود در دیگری باز می شود : در مورد لحظه ای از زندگیتان بنویسید که یک اتفاق بد و منفی منجر به یک پیامد پیش بینی نشده مثبت شد. به مدت یک هفته روزی یک بار در موردش بنویسید .
  • تمرین چهارم : تفریق ذهنی : در ذهنتان یکی از چیزهای مثبتی که در زندگیتان دارید را حذف کنید. ببینید زندگیتان بدون آن مورد مثبت چگونه خواهد بود. ( مثلاً سلامتی تان ، یک دست آورد بخصوص ، یکی از روابط خوبتان و یا یک همسایه خوب و مطمئن و… ) بنویسید که زندگیتان بدون آن چیز خوب چقدر متفاوت خواهد بود .
  • تمرین پنجم : کمبود وقت موقت : سعی کنید مجسم کنید زمان کمی برای انجام برنامه هایتان دارید ، مثلاً دارید فارغ التحصیل می شوید و یا بازنشسته  و یا یک عمل جراحی در پیش دارید. در مورد اهمیت و ارزش موقعیت کنونی تان بنویسید و اینکه زمان چقدر باارزش ، گرانبها ، زودگذر و کمیاب است.
  • تمرین ششم : سه موضوع جالب و خنده دار : در پایان روز سه موضوع خنده داری که در آن روز برایتان اتفاق افتاده است همراه با دلیل روی دادنشان بنویسید .
  • تمرین هفتم : اهمیت دادن به یکی از نقاط ضعف شخصیت : هر چند کار کردن طبق نقاط قوت خاص ، بهترین رویکرد می تواند باشد اما تحقیقات  نشان داده سعی در بهبود نقاط ضعف شخصیتی ، با تکیه بر بررسی ها ، می تواند سودمند باشد . از نقاط قوت تان برای بهبود نقاط ضعف تان استفاده کنید.
  • تمرین هشتم : سفر ذهنی مثبت : شب ها پیش از رفتن به رخت خواب ، چشمانتان را ببندید و دست کم چهار حادثه مثبت را که احتمال دارد روز بعد اتفاق بیفتد را روشن و زنده پیش خود مجسم کنید.
  • تمرین نهم : کمک مالی : دوست یا غریبه ای را که نیاز مالی دارد را شناسایی کنید و کمی از پول تان را صرف او کنید ( مثلاً برایش مواد خوراکی یا هر چیزی را که لازم دارد را بخرید ) .
  • تمرین دهم : موهبت زمان : در این هفته با کمک به حداقل سه نفر به هر صورتی که امکان دارد “موهبت زمان” را ارائه دهید.

این تمارین شاید رفتارهایی کوچک و یا بزرگ باشند اما مهم این است که کارهایی خارج از فعالیت های برنامه ریزی شده تان انجام دهید.

اینها مواردی بود که به اندازه کافی در موردشان بحث نشده اما باید بشود !

قدرت شخصیت ، مستقیم یا غیر مستقیم ، جنبه ای از هر کدام از این ده مورد می باشد .

در نتیجه به این ده تمرین توجه کنید و با جدیت بیشتری آنها را انجام دهید و آنها را به دیگران انتقال دهید.

           گردآورنده : لیلا تنهایی

درباره تیم آموزشی,فرهنگی و موفقیت تیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *